Mozgás-Masszázs - Szabó Zoltán Alternatív mozgás- és masszázsterapeuta

Szabó Zoltán Alternatív mozgás- és masszázsterapeuta honlapja

MASSZÁZSTERÁPIÁK

MOZGÁSTERÁPIÁK

Érdekességek

Képesítéseim

Bemutatkozás

Galéria

Árlista

Kapcsolat

Vélemények







Partnerek:
Újrajátszás Kezdeményezés

GERINCJÓGA

A Gerincjóga olyan mozgásrendszer, amely a jóga és a mozgásterápiák speciális testhelyzeteit használja a fizikai test és az idegrendszer egészségének helyreállítására biztonságos, az anatómiai alapmozgásokra épülő gyakorlatsorokkal. Elsődleges szerepe a megelőzés, az egészségmegőrzés, de mozgásterápiaként a teljes fizikumot szisztematikusan fejleszti, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat.

A gerincjóga-gyakorlatok során hangsúlyozottan foglalkozunk a gerinccel, a helyes tartás és helyes légzés tudatosításával. A cél a test és lélek harmonikus egységének megteremtése. 
A jógaászanák anatómiai és energetikai szempontból is „tökéletes“ testtartások: helyes gyakorlásuk kiegyensúlyozza az izomrendszert és az elmét, valamint támogatja a szervezet saját gyógyító folyamatait, így harmonizálja a hormonális háztartást, a keringést és az energetikai folyamatokat is.

A gerincjóga élettani hatásai:

A merev gerinc gátolja az idegi impulzusok áramlását az agy és a test között mindkét irányban. A stressz következtében a légzés felszínessé válik, a szívverés gyorsul, nyugtalan állapot jön létre. A gerincjóga megtanít arra, hogyan bírjuk rá az idegrendszert a pihenésre. A gyakorlás közvetlenül a stressz okozta biológiai, biofizikai válaszokat befolyásolja. A gyakorlatok során a mozdulatok pontosításával, a légzés finomításával és mélyítésével, a figyelem vezetésével befolyásoljuk az idegrendszer működését, normalizáljuk a pulzusszámot. Fizikai szinten tehát lassul a légzés, normalizálódik a szívverés, csökken az izomtónus. Ezek következtében a szervezet meg tud pihenni, energiát tud fordítani az immunrendszer működésére, a regeneráló folyamatok beindítására.
 

A gerincjóga fontosabb hatásai:

• az izmok erősítése, nyújtása
• a testtudat fejlesztése
• a feszültség oldása az izmokban
• az ízületi mozgástartomány növelése
• a helyes testtartás tudatosítása
• a helyes légzés begyakorlása
• az ellazulásra való képesség javítása
• a figyelem irányításának fejlesztése
• a vérkeringés normalizálása
• az anyagcsere-folyamatok javítása
• az immunrendszer aktivitása
• az energetikai állapot javítása


Amellett, hogy a jóga eredeti célja a tudat fejlesztése, a szellemi út legmagasabb síkjainak bejárása és a megvilágosodás elérése, eszköztára sok más célra is felhasználható. A gerincjóga a testi és pszichés problémák kezelésének egyik módszere.

A csigolyák között kilépő idegek minden szerv területére, a mirigyekre, és végtagokra is kifutnak. A gerinc helyzete nem csak befolyásolja, hanem tükrözi is a szervezet egészségi állapotát. Amikor a gerincet mozgatjuk, lazítjuk, és serkentjük az idegeket, elektromos áramot és belső energiát gerjesztünk, amely a gyakorlatok végrehajtásával még intenzívebben folyik. Így a gerinc és az agy egészsége nagymértékben erősödik, a blokkolt energiák felszabadulnak.

A gerincvelő a testben áramló energiák egyik fő útvonala. A gerinc lazasága és megfelelő illeszkedése a vállhoz illetve a csípőhöz fontos ahhoz, hogy a belső szervek működése zavartalan, és az energiaáramlás útja akadálytalan legyen. Minél lazább a gerinc, annál zavartalanabb az áramlás.

A gerincjóga gyakorlatainak célja részben a fizikai test egészségének javítása, helyreállítása. A helyes testtartás, és ezzel együtt a helyes légzés hozzájárul a mozgásszervi problémák gyógyításához, továbbá az energetikai folyamatok stabilizálásához, a mentális és érzelmi egyensúly megteremtéséhez.


JÓGA ÁSZANÁK ÉS HATÁSUK

Hegy póz
A hegytartás többek között tehermentesíti a gerincet, ugyanakkor erősíti a hátizmokat. Hatására csökken a gerinccsigolyákra, és a porckorongokra terhelődő nyomás. A törzs fordított helyzete által a lelassult anyagcserére is jótékonyan hat. Erősiti a karok illetve lábak idegeit és izmait. Tonizálja a gerinc idegeket, serkenti a keringést elsősorban a gerinc felső szakaszán.

A gyakorlását kizáró okok:

• magas vérnyomás
• szívkoszorúér betegség
• sérv
• béltuberkolózis
• agyi érelmeszesedés
• várandósság 3. hónapja utáni időszak

• agyi érelmeszesedés
• várandósság 3. hónapja utáni időszak




Fél gerinccsavaró póz
Egyidejűleg nyújtja a hátizmokat és a hasfalat az egyik oldalon, míg összehúzza az izmokat a másikon. Tonizálja a gerinc idegeket, rugalmassá teszi a hátizmokat, enyhíti a lumbágót és az izomgörcsöket, valamint csökkenti a meszes csőr kialakulását a szomszédos csigolyák között. Óvatos gyakorlása hatékony enyhébb porckorong előesés gyógyításában. Masszírozza a hasi szerveket, megszűnteti az emésztési panaszokat. Szabályozza az adrenalin- és epe kiválasztást.

Isiászra és porckorongsérvre jótékonyan hat, de csak óvatosan szabad végezni a gyakorlatot. Sérv vagy pajzsmirigy túlműködés esetén csak szakértő irányításával szabad gyakorolni.
 

A gyakorlását kizáró okok:

• a várandósság második hónapja utáni időszak
• gyomorfekély






Eke póz
Az eke állás erősíti a váll-, hát- és karizmokat, nyújtja a nyakat. A gyakorlat közben történő rekeszizommozgás masszírozza az összes belső szervet, aktiválja az emésztést, enyhíti a székrekedést és az emésztési zavarokat, élénkíti a lépet és a mellékvesét, elősegítve a hasnyálmirigy inzulintermelését, javítva a máj- és vesefunkciókat. Erősíti a hasizmokat, enyhíti a hátizom görcsöket, tonizálja a gerinc idegeket, javítja a szimpatikus idegrendszer működését. Szabályozza pajzsmirigy működését, mely egyensúlyban tartja a test anyagcsere szintjét. Serkenti a csecsemőmirigyet, ezzel erősíti az immunrendszert.

Az asztma, bronchitis, székrekedés, hepatitis kezelésére, valamint húgyvezeték rendellenességek és menstruációs problémák esetén javasolt.

A gyakorlását kizáró okok:

  • sérv
  • porckorongsérv
  • isiász
  • magas vérnyomás
  • súlyos hátprobléma
  • nyakizületi gyulladás




Teve póz
A teve póz a gerinc és a nyak hajlékonyságát javítja, segíti a helyes tartás kialakulását, lazítja a vállakat, enyhíti a hátfájást, a derékfájást. Jót tesz görnyedt hát és előrefordult váll esetén. A hátrahajlás fellazítja a csigolyákat, serkenti a gerinc idegeket, Serkenti a belek működését, jó hatással van az emésztésre, és az ivarrendszerre. Nyújtja a hasat, a beleket, enyhítve a székrekedésen.

Hátproblémák esetén szakértő mellett gyakorolható. Pajzsmirigy megnagyobbodás esetén óvatosan végezhető.




Kobra póz
A kobra póz helyreigazítja a porckorongsérvet, megszűnteti ma hátfájást, megőrzi a hát hajlékonyságát és egészségét. Fokozza a háti keringést, tonizálja az idegeket, javítva az agy és a test közötti kommunikációt. Stimulálja a méhet és a petefészket, enyhíti a menstruációs és a nőgyógyászati rendellenességeket.

Megszűnteti a székrekedést, jó hatással van az emésztőszervekre, valamint a májra és a vesékre. Fenntartja a kortizon kiválasztást, szabályozza a pajzsmirigy működését. Nyújtja a gerincet, csökkenti a gerinc deréktáji szakaszának fájdalmait, javítja a belső szervek vérellátását. Jó hatású a deréktáji szakasz ízületi gyulladása esetén. Pajzsmirigy-túltengés esetén szakértő irányítása javasolt a gyakorlásához.

A gyakorlását kizáró okok:

• gyomorfekély
• sérv
• béltuberkolózis


Hal póz
Hatásos minden hasi betegség esetén. Székrekedés megszűntetéséhez a gyakorlat végzése előtt igyunk meg 3 pohár vizet. Segít a gyulladt vagy vérző aranyéren is. Nagyon jó asztmára és bronchitis-re, mivel elősegíti a mély légzést, eloszlatja a hátban pangó vért, enyhítve a hátfájdalmat é s a nyakcsigolya gyulladást.

Szabályozza a pajzsmirigy működését, serkenti a csecsemőmirigyet. Nyújtja a medence területét, segít megelőzni és megszűntetni a szaporodási szervek betegségeit.

A hal póz erősíti a felső hátizmokat, ugyanakkor oldja a váll görcseit is. Nyújtja és erősíti a mell izmait, jótékonyan hat légúti problémák esetén.

A gyakorlását kizáró okok:

• szívproblémák
• hátproblémák
• gyomorfekély
• sérv
• várandósság
• súlyos betegségek



Híd póz
A híd póz nyújtja a hátat, segíti a hátcsigolyák kilazulását, megelőzi a púpos hát kialakulását. Előnyösen hat az idegrendszerre, az emésztőrendszerre, légző rendszerre, a szív- és érrendszerre. Hat valamennyi hormon kiválasztására, és számos nőgyógyászati rendellenességen is enyhít. Erősíti és tonizálja az ágyéki területet és az Achilles-ínt.

A gyakorlását kizáró okok:

• magas vérnyomás
• szív problémák
• gyomorfekély
• gyenge csuklók





Fél gyertya póz
A fél gyertya- és a gyertya póz a mellkast az állhoz szorítva serkenti a pajzsmirigyet, kiegyensúlyozva a keringési-, emésztő-, szaporodási-, ideg- és belső elválasztású rendszereket. Az agyba irányuló bő vérellátással együtt lecsendesíti az elmét, enyhíti a mentális- és érzelmi stresszt, félelmet, fejfájást. Serkenti a csecsemőmirigyet, erősítve az immunrendszert. A mellékpajzsmirigyre gyakorolt hatása gondoskodik a csontok normális fejlődéséről és regenerálódásáról. Feloldja a végbélzáró izmokról a természetes gravitációs nyomást, ezzel segít aranyér esetén. Tonizálja a lábakat, a hasat és a nemi szerveket, mivel elvezeti a pangó vért és folyadékot, és serkenti e területek vérkeringését. Növeli a nyakcsigolyák rugalmasságát. A fej és nyak területének vérkeringését fokozza, megelőzi és enyhíti a különféle torok- és orr betegségeket.

Terápiás hatása miatt alkalmazható többek között az alábbi problémák esetében:

  • cukorbetegség
  • asztma
  • vastagbélgyulladás
  • pajzsmirigy rendellenességek
  • impotencia
  • vízsérv
  • méhelőesés
  • menstruációs zavarok

A gyakorlását kizáró okok:

  • máj vagy lépnagyobbodás
  • nyakcsigolya bántalom
  • porckorongsérv
  • magas vérnyomás
  • szívpanaszok
  • gyenge szemhajszálerek
  • trombózis
  • menstruáció időszaka
  • várandósság 3-4. hónapja után




A JÓGA GYÖKEREI

A jóga az indiai bölcselet egyik ága. A misztikus hagyomány szerint Siva (a legfőbb tudat szimbóluma) a jóga alapítója, Párvatí (a végső tudás, akarat és cselekvés, a teremtés megtestesítője) pedig az első tanítványa.

A jóga szó jelentése „egyesülés”, „egység”. Eredete a szanszkrit „judzs”, vagyis „csatlakozni”. Szellemi értelemben az egyesülés az egyén tudata, és az univerzális tudat kapcsolatára utal. Hétköznapi értelemben a jóga a test, az érzelmek és a tudat harmonikus összhangját jelenti. A testi és szellemi tevékenységek összhangját, a magasabb szintű valósággal történő egyesüléshez szükséges megteremteni. A jógán belül ez az összhang az ászana, a mudrá, a bandha, a pránájáma, és a meditációs módszerek gyakorlásával érhető el.

A jóga a személyiség külső megjelenési formáján, a fizikai testen való munkával kezdődik, majd az érzelmi és mentális síkra lép. A gyakorlatok által fejlődik a tudatosság, és ezen keresztül a létezés finomabb, nehezen megfogható területeinek megértéséhez jutunk közelebb.

A régi időkben a jóga módszereit titokban tartották, nem tárták a nyilvánosság elé. A tanító szóban adta át tanítványainak tudását. Így jelentésük és céljainak megértése világos volt. A jógik személyes tapasztalataik alapján képesek voltak irányítani a tanítványt a megfelelő ösvényen, eloszlatva a zavarodottságot, a félreértéseket, és a túlzott intellektuális elmélkedést.

Mai világunkban a jóga lényege ugyanúgy a szellemi út legmagasabb céljának elérése maradt. Gyakorlatai azonban kézzelfogható, közvetlen jótékony hatásokat fejtenek ki, a spirituális céloktól függetlenül. Alternatív terápiaként többek között olyan betegségek kezelésében is eredményes, mint a cukorbetegség, izületi gyulladás, keringési rendellenességek, emésztőrendszeri problémák, légúti megbetegedések, gerincbántalmak, stb. A jóga a testi és lelki egészség kialakításának, megőrzésének egyik eszköze az egyre feszültebb, és sokszor szélsőségekbe átcsapó mindennapjainkban. Több mint fizikai gyakorlatok végzése, azonban lényegét nem lehet csupán intellektuálisan megérteni. A rendszeres gyakorláson, és tapasztalatokon keresztül válik élővé.

A foglalkozásokon az ászana és a pránájáma gyakorlatain van a hangsúly. Célja a fizikai test, és az idegrendszer működésének helyreállítása. A helyes tartás részben a mozgásszervi problémák gyógyításának alapja. A gyakorlatok kiegészítik a személyre szabott gyógyító eljárásokat.

Az indiai bölcselet hat ága:

  • Njája
  • Vaisésika
  • Szánkhja
  • Jóga
  • Purva Mimamsza
  • Uttara Mimamsza (Védanta)

A klasszikus jóga nyolc módszerből épül fel (a nyolc Anga):

Külső Angák:

1. Jama:
A rossz hajlamok megállításával foglalkozik.
  • nem ártás (cselekvés és gondolati szinten egyaránt)
  • nem lopás (pazarlás, mohóság kerülése)
  • hazugság, önáltatás, és a látszatoknak szóló élet kerülése
  • vágyak szabályozása
  • birtoklásról, kötődésekről való lemondás

2. Nijama:
Viselkedés és etika gyakorlatokkal foglalkozik. Célja az érzékek világából a zavar kiküszöbölése, a befelé figyelés lehetővé tétele. Saját magunkban lévő pozitív hajlamok felfedezése, fejlesztése.
  • tisztaság (tiszta erkölcs, tiszta tudat, tiszta környezet).
  • megelégedettség (kifelé irányuló törekvések felszámolása)
  • aszkézis (szélsőséges helyzetekhez való alkalmazkodás)
  • önvizsgálat (az érdeklődés központjába a valódi megismerés helyezése)
  • „Istennek” való odaadás (együttérzés, szeretet az isteni szeretet megérzésén keresztül)

3. Ászana:
A testtel foglalkozik. Ide tartozik a tartás szilárdsága, könnyedsége. A gyakorló képes legyen hosszú ideig meditálni úgy, hogy a teste közben ne okozzon zavart.

4. Pránájáma:
A lélegzettel foglalkozik. Ide tartozik az életenergiák irányítása, a figyelem testtől való teljes elfordítása, a testi funkciók megnyugtatása.

5. Pratjáhára:
Az érzékekkel foglalkozik. Célja a figyelem elvonása a környezetről, az érzékszervek befelé fordítása.

Belső Angák (különleges képességekre vonatkozó Angák):

6. Dháraná:
Az elmével (Manasz) foglalkozik. Ide tartozik a koncentráció, az elmének egy adott ponton való szilárd rögzítése, a figyelem összpontosítása.

7. Djhána:
Az értelemmel foglalkozik. Ide tartozik a meditáció, az elmének a tárgyon való tartós időzése, ahol a tudat felszíne homogénné válik. A szemlélés aspektusából maga a szemlélés marad meg.

8. Szamádhi:
Az önvalóval foglalkozik. Célja megszűntetni a különbséget a megismerő és a megismert között, helyreállítani az egységet. Ebben az állapotban történhet meg az eszmélés, a megvilágosodás.





BEMUTATKOZÁS

Szabó Zoltán Alternatív mozgás- és masszázsterapeuta

Szabó Zoltán vagyok, alternatív mozgás- és masszázsterapeuta. 1972-ben születtem, Miskolc város februári hófellegei alatt. 1997 óta foglalkozom masszázsterápiákkal, azonkívül belemerültem a tánc, a keleti mozgásrendszerek, és harcművészetek világába is. Azóta is folyamatosan képzem magam, agysejtjeim információéhségének kielégítése végett.


TOVÁBB

ELÉRHETŐSÉGEK

1072 Budapest, Dob utca 50.

E-mail
zoltan.oisi@gmail.com

Telefon
+36-20-375-8564

Cím
1072 Budapest, Dob utca 50.


TOVÁBB